• امروز : شنبه - ۱ دی - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 21 December - 2024

::: آخرین مطالب

در ستایش یک انتخاب احمد دهقان آرامگاه فردوسی بازگشت به انتها از ازل تا ابد مروری کوتاه بر وقایع ۱۲ اردیبهشت ۱۳۴۰ برای صیانت از نام خلیج فارس نیازمند عزم ملی هستیم درباره پوشش و لباس زنان در جزیره کیش درنگی بر حق حاکمیت ایران بر جزایر تنب و ابوموسی پیشینه تاریخی رادیو در تهران سینما صنعتی زندگی و مرگ افشار طوس پارسه بازشناسی نمادهای انسانی نوروز سیمای جهانی نوروز ایرانی نمادشناسی سفره هفت‌ سین و نوروز نوروز، جشنِ رستاخیز نظام اسطوره‌ای نوروز جشن آتش‌ افروزان درس‌ گفتار تئاتر شهر و عناصر پیرامونی حواس پرتی درس گفتار سینما و سینماداری در خیابان لاله‌زار کلیمیان ایران مشروطه ایرانی تکیه دولت، آغاز تا سرانجام تکیه دولت دفتر شناخت محله اودلاجان دفتر راهنمای تخصصی خانه موزه مقدم شناخت‌نامه | میرزاده عشقی درس گفتار کوچه اتابک دفتر راهنمای تخصصی موزه ایران باستان درس گفتار کوچه دندانساز درس گفتار باغ علاءالدوله جمع‌خوانی درباره تهران درس‌ گفتار کوچه پشت شهرداری درس گفتار باغ لاله‌زار سفرنامه مصور ناصرالدین شاه به فرنگ ایران و ظرفیت پنهان گردشگری شیعه اصول رهبری استراتژیک همچنان نیازمند گفتگو هستیم مروری کوتاه بر وقایع ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ پرونده ویژه «خیر قرآنی» را در فصلنامه آوای خیر ماندگار بخوانید چهار عنوان کتاب با موضوع تاریخ تهران منتشر شد تهران چیست و تهرانی کیست؟ روی خط تردید مهاجرت، عامل بقا و زوال تهران است نشست تخصصی شناخت باغ لاله‌زار برگزار شد. خانه ارغوان ارگ کریم‌خان زند سیمای معماری شهری تهران

17

سینما صنعتی

  • کد خبر : 1412
  • 02 اردیبهشت 1403 - 15:22
سینما صنعتی
سینمای جدید، دوم اردیبهشت ۱۳۰۷، تحت عنوان سینما صنعتی افتتاح شد. اکران‌های ویژه بانوان چهار روز هفته (روزهای شنبه، یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه) در ساعت۱۸:۳۰ آغاز می‌شد. این سینما خیلی زود با استقبال ویژه زنان مواجه شد. به ویژه که کلنل وزیری با استفاده از هنرجویان مدرسه موسیقی همزمان با نمایش فیلم، آهنگ‌های ایرانی و خارجی متنوعی اجرا می‌کرد.

یکی از برنامه‌های ناموفق علی وکیلی ساخت سینمای مخصوص بانوان بود که باعدم استقبال مناسب مواجه شد. علیرغم این شکست، فکر نمایش ویژه برای بانوان از میان نرفت و خان بابا معتضدی که از پیشگامان فیلمبرداری ایران به شمار می‎آید، به شکل دیگری آن را به مرحله اجرا درآورد. او با تدارک نمایش‎های اختصاصی بانوان در خانه‎ درباریان و اعیان، موفقیت بیشتری به نسبت علی وکیلی به دست آورد. آنچنان که به فکر افتاد این تجربه را با افتتاح یک سالن سینمای مخصوص بانوان تکمیل کند. لذا با اردشیرخان در سینما خورشید (خیابان علاءالدوله) شراکت کرد و برای مدتی سانس‎های ویژه بانوان را در آن سینما تدارک دید.

فیلمبرداری از دربار و احمدشاه قاجار و همراهی او در مسافرت‌ها و ادامه این فرایند در سال‌های آغازین سلطنت رضا شاه باعث شد تا خان بابا فرصت سینماداری را از دست داده و کلیه وقت خود را به فیلمبرداری اختصاص دهد. این روند ادامه یافت تا اینکه در سال ۱۳۰۷، کلنل علینقی وزیری پیشنهاد افتتاح یک سالن ویژه بانوان را با او در میان می‌گذارد. این سالن که در خیابان لاله‌زار و در محل فعلی سینما رکس (لاله) قرار داشت، در واقع تالار اجرای برنامه‌های کلوپ موزیکال در مدرسه عالی موسیقی بود.

سینمای جدید، دوم اردیبهشت ۱۳۰۷، تحت عنوان سینما صنعتی افتتاح شد. اکران‌های ویژه بانوان چهار روز هفته (روزهای شنبه، یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه) در ساعت۱۸:۳۰ آغاز می‌شد. این سینما خیلی زود با استقبال ویژه زنان مواجه شد. به ویژه که کلنل وزیری با استفاده از هنرجویان مدرسه موسیقی همزمان با نمایش فیلم، آهنگ‌های ایرانی و خارجی متنوعی اجرا می‌کرد. هنوز چند ماهی از فعالیت سینما صنعتی نگذشته بود که در هشتم مهر ۱۳۰۷ سینما دچار آتش‎سوزی شد و به کلی از میان رفت. علیرغم خسارت مالی فراوان، حادثه خوشبختانه تلفاتی به همراه نداشت. با این وجود روزنامه‌ها با نقد تنها بودن زنان در سینما، بروز اتفاقات دیگری از این دست را فاجعه‌بار قلمداد کردند و خواستار آن شدند تا سینماهای ویژه بانوان تعطیل و تمام سینماها به صورت مختلط به فعالیت بپردازند.

روند بازسازی سالن سینما صنعتی با سرعت و دقت بسیار به سرانجام رسید، اما علیرغم مناسب‌سازی سالن، همکاری میان خان بابا معتضدی و کلنل وزیری ادامه نیافت. سالن جدید نیز مدت کوتاهی با نام «سینما لاله‎‌زار» فعالیت خود را ادامه داد. اما به دلیل‌ عدم استقبال خیلی زود به تعطیلی کشانده شد.

لینک کوتاه : https://rahimnavaz.com/?p=1412
  • نویسنده : مرتضی رحیم‌نواز
  • 346 بازدید

پیشنهادهای مرتبط